GHP
تولید حرارت و برودت با کمترین اتلاف انرژی، سازگار با محیط زیست، استفاده از هوا به عنوان انرژی تجدیدپذیر از ویژگی هایGHPمی باشد.
AISIN TOYOTAبا رونمایی از دستگاه GHPبه عنوان یکی از به روزترین سیستم های تهویه و تولید آب گرم مصرفی، برندی شناخته شده است که کارایی های بی نظیری در زمینه سیستم های تهویه مطبوع در منازل مسکونی و فضاهای تجاری، مراکز تفریحی، ورزشی، خدماتی، صنایع و بیمارستان ها را دارد.
شرکتTecnoCasa climatizzazioneدر سال 1987 تاسیس شده است، که به عنوان شرکت مادر توزیع کننده انحصاری محصولاتAISIN در منطقه اروپا شمال افریقا و خاور میانه محسوب میگردد. این شرکت یکی از شرکتهای عضو گروه TOYOTA می باشد که دارای گواهینامه UNI EN ISO 9001-2008بوده و مرجع صدور گواهی نامه CEمانند (PED،GAD ( است. همچنین مسئول تطبیق محصولات AISINبا استاندار اروپایی مانند LV،EMC،MPD،Erp) نیز این شرکت است.
6 ویژگی جذاب:
1-عملکرد فصلی بالا
2-کاهش هزینه های کلی
3-باز گشت سرمایه منطقی
4-فعال در شرایط سخت اب و هوایی (کارکرد عادی در 20- سانتی گراد)
5-قابل جایگزینی با سیستم موتورخانه های سنتی بدون تغییر در سیستم تهویه داخلی ساختمان
6-قلب تپنده ساختمان کم کربن
ضریب عملکرد فصلی بالا
COP | Equipment | Row |
4-2 | Chiller | 1 |
0.6-1 | Absorption Chiller | 2 |
3.3 | EHP | 3 |
6 | GHP | 4 |
ضریب عملکرد در واقع بیانگر راندمان دستگاه های سرمایشی و گرمایشی سیکل تبرید است که با نسبت توان حرارتی (برودتی)گرفته شده از هوای فضای مورد نظر با آب در هر سال دیگری به توان الکتریکی ورودی بدست می آید.
کاهش هزینه های کلی :
GHPدر مقایسه با سایر محصولات مشابه مانندEHPکه با استفاده از انرژی الکتریکی تولید سرمایش و گرمایش می نماید مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.
دلیل این موضوع بهره مندی از گرمای موتور و بازیافت گاز خروجی است تا جائیکه این کاهش مصرف در مقایسه با EHPدر حدود 90درصد است. یعنی سیستم های مشابه الکتریکی تولیدکننده سرمایش وگرمایش90درصد بیشتر ازGHPمصرف انرژی دارد.(
بازگشت سرمایه
GHPدرواقع با مصرف متوسط 5.2متر مکعب بر ساعت گاز شهری و مصرف برق 2-3 آمپراز نظر مصرف انرژی قابل قیاس با هیچ سیستم مشابهی نظیر چیلر یا VRFنمی باشد.
GHP چگونه کار می کند؟
نیروی محرکه کمپرسور ها در سیکل سرمایش و گرمایش، از طریق یک دستگاه موتور احتراق داخلی گاز سوز تامین می گردد. این موتور با ظرفیت 2000cc دور متغیر (600 الی 3000 rpm) تفاوت هایی با کارکرد یک موتور عادی در خودرو دارد. در موتور خودرو دمای احتراق حاصل از کارکرد موتور با حرکت رو به جلو و خنک شدن آب در رادیاتور دفع می شود، اما در سیستم GHP بدلیل آنکه امکان ایجاد جریان هوایی از طریق حرکت رو به جلو میسر نیست، رادیاتور جداگانه ای در فضای کندانسور تعبیه شده که با کارکرد فن کندانسور عمل می کند.
نیروی محرکه موتور، از طریق تسمه، به دو دستگاه کمپرسور ( سری E&E1 ) منتقل می شود. بدین طربق که موتور بدون زیر بار رفتن کمپرسورها استارت خورده و بعد از ایجاد دور مطلوب توسط کلاج و تسمه مذکور، نیروی محرکه به کمپرسورها منتقل می شود. همچنین با تغییر دور موتور و ظرفیت درخواستی سیکل سرمایش، کمپرسورها بترتیب از طریق کلاج از مدار خارج می شوند.
در شرایط زمستانی(20- سانتی گراد) توسط یک دستگاه مبدل پلیتی، از دمای آب رادیاتور برای گرم کردن سیال مبرد، استفاده می شود. این مبدل امکان یخ زدگی کمپرسور را به صفر می رساند. از طرفی دمای آب رادیاتور در تابستان بدلیل طراحی بهینه دستگاه در مبدل دیگری با تبادل با دمای گاز خروجی از موتور، باعث کاهش شدید دمای اگزوز می شود.
این دستگاه از یک کارتر 40 لیتری روغن برای خنک کاری موتور استفاده می کند. این حجم روغن برای یک موتور 2000 cc باعث بالا رفتن عمر مفید دستگاه و دائم کارکرد آن است. جالب اینکه روغن دستگاه تنها بعد از 3000 ساعت نیاز به تعویض داشته و شمع و کوئل دستگاه نیاز به تعویض نخواهند داشت.
سیکل مایع مبرد در جهت کاهش مصرف انرژی با سیکل های سرمایشی نظیر VRF Chiller Spilit بهینه شده است. استفاده از شیر اکسپنشن در یونیت های داخلی در حالت DX و برای کنترل دبی در دستگاه AWS، یک رویکرد خلاقانه است.