روغن (oil)کمپرسور (compressor) یکی از اجزای مهم سیکل تبرید بشمار میرود.

سه دلیل عمده برای استفاده از روغن(oil) در کمپرسور (compressor) وجود دارد که عبارتند از: روان کاری،خنک کاری و آب بندی.

مشخصات روغن (oil)کمپرسور(compressor) :

ویسکوزیته:یا لزجت یک سیال (گاز یا مایع)میزان مقاومت آن را در مقابل جاری شدن بیان میکند.یکی از واحد های اندازه گیری ویسکوزیته،ssu

(ُSaybolt seconds universal)میباشد.این واحد بر اساس نمونه های روغن(oil) که بر روی دستگاه های استاندارد با خروجی های مشخص در دمای ثابت ثبت میگردد.زمان برای جریان روغن های (oil)نمونه بر روی سطح ثبت میگردند.ویسکوزیته بالاتر نشان دهنده غلظت بیشتر و گران روی کمتر آن است. واحد  اندازه متریک برای ویسکوزیته،پواز میباشد.اما با توجه به اینکه اکثر روغن ها (oil)کمتر از یک پواز میباشند ،در اندازه گیری آن ها از سانتی پواز 1/100 poise استفاده میشود.

ساختار شیمیایی:

هنگام استفاده از روغن (oil)در کمپرسور (compressor) بر طبق گاز مبرد کمپرسور (compressor)،به توصیه سازنده دقت گردد.روغن (oil)کمپرسور (compressor) میتواند در صورت عدم سازگاری با گاز مبرد موجب واکنش شیمیایی گردد.این واکنش میتواند موجب تولید اسید،کربن و ناخالصی شده و به قطعات کمپرسور  (compressor)آسیب رساند.

دی الکتریک و رطوبت:

روغن(oil) به کار برده شده در کمپرسور های (compressor) هرمتریک با سیم پیچ موتور در ارتباط است.و بسیار مهم است که روغن از قدرت دی الکتریک بالایی برخوردار باشد.هرچه مقاومت دی الکتریک بیشتر باشد،کیفیت عایق الکتریکی روغن (oil)نیز بهتر خواهد بود.

بیشتر روغن ها (oil)تا حدودی آب و رطوبت را در خود حل کرده و باعث اثرات نامطلوب میشوند.زمانی که آب در سیکل باشد،با پایین آمدن دما و نزدیک شدن به نقطه صفر درجه، یخ تشکیل میگردد که موجب آسیب دیدن شیر اکسپنشن میگردد.رطوبت موجود در روغن(oil) باعث کاهش مشخصه دی الکتریک روغن(oil) شده و چون آب عایق خوبی برای جریان برق می باشد احتمال آسیب به سیم پیچ کمپرسور (compressor) افزایش پیدا میکند.

در نتیجه از عدم وجود آب در سیکل تبرید اطمینان حاصل کنید.

تطابق روغن(oil) و گاز مبرد:

دو نوع روغن توصیه شده برای استفاده در سیکل تبرید وجود دارد .معدنی،مصنوعی

یک نوع از روغن های (oil)معدنی mo ، به نام naphthenic  می باشند.

روغن های(oil) سنتیک synthetic (مصنوعی )همانند qlycols ،esters،alkylbenzenes (AB)با کاربرد مشابه در سیکل های تبرید استفاده میگردند.

گاز های CFC مانند R12.R13.R113.R114.R115 با روغن های(oil) معدنی و یا alkybenzenes سازگاری دارند.گاز های HCFC همانند R22.R123.R410A.R409Aنیز در طراحی خود از این روان کننده ها استفاده میکنند.

در سال های اخیر و با شناخت مضرات گاز های  HCFC .CFC به لایه های بالای ازون استفاده ازآن ها بسیار محدود شده است.

استفاده از نوعی جدید از مبرد های HFCهمانندR23.R32.R134A.R407A.R407C.R410Aدر سیستم های HVAC در حال افزایش است .این نوع مبرد ها با روغن های (oil)پلی استر Polyol Esters (POE) استفاده میشوند.یکی از ایرادات این روغن(POE) نسبت جذب رطوبت بیشتر نسبت به نوع معدنی (mo)است.از این رو برای کاهش در تماس بودن این روغن ها (oil)با اتمسفر باید تمهیداتی قائل شد.بدین سان که این وغن ها بجای نگه داری در ظروف پلاستیکی در ظروف فلزی بسته بندی میگردند.

هشدار:در هنگام سرویس کمپرسور (compressor)،حتما با سازنده دستگاه در جهت تعیین نوع و مقدار روغن (oil)کمپرسور (compressor)مشورت نمائید.

ایران ، تهران ، بلوار نلسون ماندلا (جردن)
بلوار صبا ، پلاک 42 – واحد 32

تلفن
021-22020245

 

ایمیل تماس
info@akt.co.ir

شرکت A.K.T

با ما در ارتباط باشید

FACEBOOK  twitter  linkedin  youtube

شرکت A.K.T